Hermitage Castle

Tjing. Okej, jag är astrött. Så jag ska försöka hålla mig kortfattat. Hjälper ju inte heller att jag har hur mycket som helst att gå igenom.

Peter är göörhärlig. Kom hem runt halv elva igår kväll (efter en kväll av tonfisk/makrill/mm bullar stekta i stekpanna). Till digestive, muffins, té, lite Blue Oyster Cult, lite annat och mycket Big Country satt vi och tittade på tv samt snackade fram till ungefär halv 1. Det är galet vilken trevlig familj jag hamnat i.

Runt 7-tiden i morse hör jag Anna ropa på mig utanför min dörr och Peter som säger att jag sover. Jag ligger oberoende kvar i ungefär 2 minuter innan jag asar mig ur sängen och sittandes öppnar dörren. En kram får jag nog och något sägs, Peter påpekar igen att jag inte får störas och jag säger till Anna att jag är jättetrött men att vi kommer ses senare, efter att ha lyssnat på oss båda, säger Anna till mig att jag inte borde vara uppe (typ, nej Janni, gå lägg dig igen, varför gick du upp?) och gå lägga mig igen. Så söt!

Stiger upp och tar en dusch runt halv 9. Anna Kommer med ett par fyllda plastpåsar, presenter från tomten. Sedan var det min tur att vara tomte. Och obs, renarna hade försvunnit så vi gick ner i vardagsrummet och vi hittade dem ute i trädgården tror jag. Och jag som inte riktigt kände för att vara tomte och ränna omkring och lämna ut julklappar till hela hushållet, försökte snärja mig lite. Därför hade renarna fått en bebis. Och därför kunde de ju såklart inte dra min släde, för jag måste ha alla 12, vilket såklart inte går ihop om nu en av dem blir mammaledig. Och så poff, då försvann plötslgt bebisen enligt Anna. Jaja, okej. Men jag, jag har ingen lust att tomta utan frukost... Här ät det här -> leksaksäpple. Fin frukost det, men åh, renarna måste ju också äta! Och efter att de ätit måste de ju vila. *Matar renarna med Anna. Och efter fem sekunder var de enligt henne klara. Sen kom jag på att, men nej tomten arbetar ju bara en dag om året, resten av tiden spenderas i verkstaden där leksakerna byggs. "Varför bygger han leksaker???" Nej, den idén köptes inte. Sen räddades jag lite av en förälder som tvingade på oss riktig frukost (äntligen!). Bestående av blandat min lilla mams hemskapta bröd och marmelad, vilka uppskattades stort ;)
Efter frukost försökte jag övertyga Anna att tomten bara arbetar på natten, därför kunde jag ju inte dela ut julklappar nu på morgonen. *Men.. NEJ. Sen bröt jag för att borsta tänderna.

Runt 10 kom vi väl iväg och jag fick sitta i framsätet (läs: VOLVO). Helt sjukt vad vackert det är, inga jättesmidiga samtal från min sida som bara satt och försökte stirra sönder allt längs vägen. Var väl runt ett par grader, blå himmel och stor stark sol. Helt underbart.
Hursom, målet för dagens äventyr var Hermitage Castle, och där snackar vi BORG. Menmen på vägen körde vi igenom Clovenfords, Selkirk, Hawick + att vi under flera tillfällen följde floden/forsen Tweed (populärt fiske här brorJoakim!!). Helt underbart iaf, om man inte tittar på underhärliga hus och fantastisk arkitektur så är ju naturen, skogarna, kullarna och allt är underbart vackert.

Kom fram till slottet, ja, finns inte mycket att säga egentligen, ni får titta på bilderna. Men, jo, så dum jag är. Det finns hur mycket som helst att säga, har en broschyr här om slottets historia osv. Rätt mycket som jag inte ännu lyckats ta till mig själv. Men jag kan ju bjuda på att borgen byggdes på 1240-talet. Jag har ett ord att beskriva stället med: Impressive.

Och det här som skulle bli kortfattat...

Vi stannade i Hawick på vägen tillbaka, gick och handlade lite blandat samt lunch. Här fick jag smaka lite typiskt skotska grejer: scotch pie och bacon/sausage roll (?). Förstnämnde var ingen kalasgrej, inte äckligt eller så bara inget självklart val när man äter ute, den andra var faktiskt rätt god, dock ingen regelbunden standard rätt, tror nästan att lilla far Rasmus skulle tycka bra om den. Typisk matchmat iaf. Sedan lade Peter till någon chokladsort som han frågade om jag kände igen, vilket jag inte gjorde. Så, yep.

Men det är lite senare, väl hemma, som spänningen ökar radiakalt. Ja, jag åt Haggis ikväll, och de flesta människor har väl åtminstone en vag idé om vad detta är för spännande hopkok. Till detta serverades potatismos (mosad potatis+smör) och mosad turnip. Så ja, jag har ätit haggis, and I liked it! Äsch, så kinkigt är det tamejfan inte. Bara lite lever, fett, hjärta och vete mm. No problem, påminner dessutom om något jag ätit innan, kan bara inte komma ihåg vad. 
Under kvällen hade vi minsann sällskap. En väldigt god vän till Peter (Stuart) som dessutom är gudfar till Anna och Peter egna två gudbarn. Brodern av dessa två gudbarn stannar över till imorrn. Riktigt härliga människor. Jag har varit lite seg ikväll, hade kunnat gå och lägga mig vid 9, men den trevliga stämningen kunde man ju inte undvika! Så efter lite samtal om Annas roliga vanor, Nya Zealand och deras trevliga Lethal and Human rattrap, ja stick in huvudet här och får en gummisnod om halsen som stryper dig till döds! Usch, det lät ju inte trevligt. Och en sådan har Peter införskaffat.. Jaja.

Har haft en underbar dag. Har sett och upplevt så mycket spännande.
Imorgon är det söndag och dags för nya äventyr, ska ut på en morgonpromenad på ca 7-8 km runt Stow här med Peter och gudsonen. Härligt! Och sedan bär det av mot Galashiels, mest för att orientera mig men även för att köpa lite nödvändigt, och såklart lära känna bussarna. Kanske äte lunch ute, känner ett lite sug efter en riktig portion fish'n'chips..

Det var min dag, underbart!

Så vad har jag lärt mig idag? 
Vad jag bör tänka på om jag ska bygga mig en stor stark och motståndskraftig fästning och att saker inte alltid är så äckliga som tror samt att om man råkar köra av vägen på några av småvägarna häromkring, då kör man verkligen av vägen och det på grund av kraftig skyddsstaket brist.

Till sist lite bilder. Återkommer med fler sådana imorrn antagligen.
Over and out :)
















From One World To Another


Cheers!

Kommentarer
Postat av: Sannapanna

Det låter verkligen som en underbar liten familj. Trevligt att du har fått komma ut o upptäcka lite:)Borgen ser sjukt läcker ut måste jag säga:)Måste bara säga att jag e sjukt avundsjuk, för det ser ut att vara riktigt vårväder hos dig. Men här hemma har vi typ en meter snö! Lite trött på det nu faktiskt. Ge mig sommar! :) Kärlek<3

2010-01-31 @ 18:22:55
Postat av: Louise

Ååh vad fint där ser ut. Och vilka fina bilder! :)

2010-02-01 @ 02:08:36
URL: http://knajset.blogg.se/
Postat av: Janni

Sanna - Allt är så sjukt bra så det finns inte! :) Verkligen, det är äventyr varje helg och nästa tripp blir till Edinburgh minsann :)

Det ligger runt nollan +/- ett par grader här, och snön har smält bort nere i dalarna här men på kulltopparna finns det snö :)Ja, har hört om detta sanslösa väder ni har!! Det är sjukt :S

kom hit istället ;) <3



Louise - Visst är det gorgeus häromkring! :D Tackar! Fler pics kommer så fort blogg.se vill som jag vill..

2010-02-01 @ 10:53:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0