Bitter lördag. 30/8 - 2008

Vaknade upprepade gånger under natten. TH hade visst fått släng av magsäcksbrottning för hon vart uppe och kastade upp ett par gånger. Usch, den stackarn. Jag tror att det var en varm natt.

Idag skötte jag kartan. Gick la bra. Vi tog oss till lejonen som återvänt till Mahoed Koppie.
I gräset och på klippor låg Shaka, Amarula och Selati samt dennes cubs, och degade. Något spännande kände inte de inte för att göra så vi drog till sist vidare. Efter téet gav vi oss av efter elefanterna som vi lyckades lokalisera på en trea, dock kunde vi omöjligen nå dem i buskaget.
Det känns som att ronderna blir längre och längre. Nu var vi nog inte tillbaka förrän halv 11.
   Väl hemma möttes vi av det vi fruktar mest. En gravallvarlig Gay som gav oss en rejäl avspisning i köket. Gårkvällens disk stod nämligen orörd kvar på diskbänken. Ingen hade fått tummen ur röven eller svalt sin envishet. Det är ju så jävla löjligt! Jag och Alicia hade ju diskat efter lunchen så vi gick och lade oss. Och kockarna ska ju inte diska. Alltså fanns det 5 st pantarslen kvar som inte tyckte att de behövde göra det. Carro berättade att hon och TH varit uppe längst och att de övriga inte tagit tag i det heller, så tjejerna tyckte att de heller inte skulle behöva diska halv 1 på natten. Jag klandrar dem inte så mycket faktiskt. Caroline tar sådan initiativ hela tiden. Men det är ju så löjligt och irriterande! Fan, vi borde ha ett diskschema också. Så jävla dålig stil.
Hursom, tack var dena nonchalans fick vi alla lida för Gays tillrättavisning. Så här arg har jag nog hittils inte sett henne. Men hon har all rätt till det, det rör sig ju om våra liv och vår säkerhet. Ett sådant här löjligt snedsteg skulle kunna betyda döden för någon.
Matrester som står framme lockar ju till sig möss och andra smådjur som i sin tur drar till sig ormar. Det håller dessutom på att bli vår så antalet blommar kvickt upp. Och det känns ju inte så jäkla hippt när en volontär kryper ner i sin sovsäck och blir biten av en svart mamba eller går upp för att ta ett glas vatten under natten och inte tar sin ficklampa, ojdå, en liten slank och giftig överaskning i köket för att någon inte orkat diska. Mjo, kul.

Oj, nu blev det väldans negativt. Aja, efter avspisningen så fick vi städa en del. Skönt att ha det gjort nu.
Jag tog toast och té till frukost. Usch, jag orkar inte med allt bröd egentligen..

Jag orkar inte vara social så jag sitter nu i sängen och tar det lugnt istället. Skönt iom att man kan stänga dörren. TH försöker sova undertill, jag hoppas att det går bra.
   Vicki och Danielle gör lunchen, pannkakor blir det tror jag. Mums! Jag kan diska efter det, no problem.

11 dagar kvar. Kan ni fatta? Och min 18-års dag är om 12.
   Påmindes idag av Caroline om möjligheten att skicka mms. Så korkat att jag inte tänkt på det! Så jag slängde iväg en bild på Lips och Skinny till Jessika. Nu har de något att titta på iaf.

Bushbaren ikväll! Skall bli riktigt trevligt. Tänkte ta min nya tröja då.

Förresten så lärde vi oss något nytt idag. Nämligen att gamar har en tendens att följa efter rovdjur. Vi såg att det satt ett gäng gamar hos lejonen idag. Detta kan fastställas på följande vis. Sitter det gamar i träd med glesa grenar och ingen växtlighet, då sitter dem och väntar på att få se ett tecken som vittnar om ett kill i närheten. Men sitter de däremot i ett välbevuxet och bladrikt träd så finnes det förmodligen ett rovdjur i närheten som gamarna pausar hos. Coolt inte sant!

Eftermiddagsrundan blev fruktansvärt kort. Vi kom iväg lite senare då det var så varmt under dagen och vi var tvugna att komma tillbaka tidigare för att åka så tidigt som möjligt till buschbaren. Tydligen skulle det vara mycket folk där under kvällen och vi hade ingen lust att vänta på vår mat i timtal.
   Steve, den förra managern på stället, hade kommit tillbaka för att hälsa på lite. Det tyckte man var roligt då. Han är en riktig spjuver och skämtare.
   På kvällen beställde jag pizza som var supersmaskens. Helt klart en av de godaste jag någonsin käkat!
Sedan spelade folket killepool. Det var roligt att bevittna. Under kvällen fick jag även chansen att visa mina dolda katt och fågel talanger. Steve var skitball under kvällen. Han skämtade hela tiden, verkade ha ett helt underbart sinne.
   Då vi skulle upp igen kl 06.00 dagen därpå för att åka till Krüger så gick jag och lade mig direkt och sov som en sten de 5 h innan uppstigning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0