The first real day. Part two. (skrivet 14/8-2008)

11.29

Efter att vi vart klara här så drog vi till reservatet. Det var ungefär 20-30 min bilresa dit och fort som tusan kör de. Men de var coolt, vi körde förbi de gigantiska gruvorna som vi också såg ifrån planet.
   Jag fick reda på idag att reservatet är ca 33.000 hektar stort - STORT.
   När vi kom fram så fick vi dumpa våra grejer på rummen. Det är ett stort hus med två toaletter, ett kök, två kollektivrum och två enkla. De anställda bor i enkelrummen och volontärerna bor tillsammans. Det ena rummet var fullsatt av brudar så inkvarterades i det andra rummet ibland pojkarna. Men det är okej, de är sega som tusan på morgnarna bara... Nedan följer namnen jag kan på folket här:
Anställda - Gay, Ben, Steve (-slutar nu)
Volontärer - Math (USA), Franciesca (Italie), Theo (France)

Efter det så åkte vi direkt ut på en rond i parken i ungefär 3-4 timmar. Det var becksvart så vi lyste upp med en strålkastare. Vi såg några få djur. En myrslok (aardvark/antbeat) och en flygekorre eller miniapa och impalas. Det var coolt, myrslokarna var tydligen ovanliga och svåra att få syn på, så vi hade tur. 
Det var helt otroligt kallt, märkligt hur temperaturen ändras så intensivt på så kort tid. Dock så åker vi ju ganska kvickt i en öppen bil. But still. Här är vinter och igår var det 38 grader C (!).
När vi kom tillbaka fick vi kvällsmat - chiliköttfärs och pasta + wok-grönsaker. Supergott!
Efter maten slapp vi diska och dylikt (den som lagar maten diskar inte) utan vi fick gå och fixa och sedan gå och lägga oss, jag somnade som en sten och vaknade pigg som en pannkaka.
05.30 ringde allas väckarklockor med intervaller på några minuter. Roligt, man vaknade.
En bit efter 06.00 körde vi ut, vi tre + Math och Jack. Vi fick en litenliten introduktion om saker och ting, papper som fylls i osv.
Djuren som dokumenteras är följande:
Elefant
Noshörning
Leopard
Lejon
   Djurens som kollas för markägarnas skull:
Gnu (Wildebeast!)
Eland
Zebra

Vi såg ett par wildebeast på morgonen, dock inte tydligt. 

Schemat ser ut såhär:

06.00 - ca 10.00 -10.30 - Rond 1
15.30 - ca 18.30 - 19.00 - Rond 2

Tiden däremellan är man ledig - Som nu alltså.
Runt 08.00 möts man ute på en särskild plats och fikar lite. T'e, kaffe mm och skorpor.
När man kommer tillbaka från första ronden så käkar man frukost.
Annars så kör man bara runt och letar efter djuren, dokumenterar när man ser något osv.
Hursom helst. Ett djur som återses regelbundet i stora antal är impala, så ja, ett annat djur skulle vara roligt att se nu.
   Efter den allra första ronden så fixade man frukost och sedan organiserade jag mina prylar. Så nu är det någorlunda lättillgängligt och fixat. Sedan försökte jag skriva ner lite här, rita och lyssna på musik.
   På eftermiddagen så stack alla utom vi; Math, Jack och Ben, till stan för att fixa och hämta en till volontär (Fabian, Tyskland) så under den tiden åkte vi ut på rond 2 för att leta efter elefanter. Först såg vi några coola örnar. Vi körde vilse en gång och hittade inte några elefanter. Dock såg vi ett par kudu, fina djur. Men på vägen, när solen gått ner, så stod plötsligt en giraf mitt på vägen och bara stirrade på oss. Den stod där i ungefär 5-10 min, riktigt fränt, men det var för mörkt så jag fick inga bra bilder alls tyvärr.
   När vi kom tillbaka så hjälpte vi till i köket. Jag diskade och TH och Caroo torkade. De övriga där hjälpte Steve laga mat, fish'n'chips vart det ikväll. Supergott det också, underbart. 
Vi gick och lade oss lite tidigare idag också, vart supertrötta. 

Under dagen har jag också sett en slags apa vid lägret.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0